Julens faror

Lite kom ihåg för en godare jul för din hund och katt

Julen är härlig med allt sin mat, ljus, pynt och paket, men också en potentiellt farlig tid för våra hundar och katter.

Fet och salt Julmat:
Mata inte hunden och katten med jul maten. Den är ofta fet och innehåller mycket salt (tex skinkspadet).
För myc
ket fett och salt kan ge mer eller mindre allvarliga magproblem tex inflammation i bukspottkörteln och förgiftning. Symptom är kräkning och diarré, stärka smärtor, kramper och medvetslöshet.

Även lök i alla former är giftiga för hund och kan förstöra de röda blodkroppar.

Choklad innehåller ämnen som Teobromin och koffein. Speciellt teobromin är giftigt för hund och katt.
Ju mörkare choklad desto mer teobromin. Symptom på förgiftning är kräkning, diarré, buksmärtor, oro och törst. Har din hund eller katt fått i sig choklad, uppskatta ca hur mycket och kontakta veterinär direkt.

Vindruvor och russin är skadliga för hunden, förgiftning kan orsaka akuta njurskador som i vissa fall kan ha dödlig utgång.

Nötter kan sätta sig i halsen och vara akut eller i tarmen och ge obstruktion som leder till kräkning nedsatt allmäntillstånd.

Jäsande degar kan orsaka alkoholförgiftning och kan fortsätta jäsa i magen.

Giftiga växter: Amaryllis, Hyacint, Julros, Julstjärna, Tulpan, Liljor och Narcisser är giftiga för hund och katt.
Oftast är hela växten giftig och kan orsaka kräkning och diarré mm.

Paketsnören, glitter och godispapper kan skära eller fastna i tarmen och leda till stora problem.

Levande ljus och pynt (tx julkulor) kan bränna eller skära djuret på utsidan - och insidan om den tuggar dem i sig.

Talgbollar är fulla i fett och kan ge magproblem (som den feta julmaten) och plast nätet kan fastna i tarmen. Glykol smakar sött och hund och katt tycker om smaken. Det är dock mycket giftigt och leder till njurproblem och död om det inte behandlas direkt.

Lite att tänka på och vara uppmärksam på.

Med detta önskar vi alla en god och säker jul